De eerste dag

5 september 2019 - Setúbal, Portugal

Beste famillie en vrienden,

Nou dit is dus de tweede keer dat ik het probeer, net heb ik een hele blog geschreven en die heeft de site niet opgeslagen. Maar ik probeer het opnieuw!!

Ik heb mij iets nieuws voorgenomen, ik zat er namelijk over na te denken om een blog te gaan schrijven over mijn studiereis hier in Setúbal. Nadat iemand in het bijzonder mij ook een goede reden gaf om het te maken, heeft dat mij toch wel overgehaald dat ik dit ga doen. Het is dan ook de bedoeling dat ik elke week op zondag na een opening van een envelop en kado een blog ga schrijven die de week kort becshrijft. Zo hebben jullie en ik wat leuks te lezen hoop ik en verwacht ik een mooie herinnering te hebben.

Nou kwam ik gisteren met een vertraging van wel 3 uur, om 16:00 aan in Lissabon. Gelukkig veilig geland en ik werd daarna door twee studenten, die mij ook langs de school reden naar huis gebracht. Dat is handig zo'n taxi maar ooh wat reden zij gevaarlijk. Blij dat ik er was. Eenmaal bij het huis kwam de man van de eigenaresse naar buiten en die heeft mij ook echt heel gastvrij verwelkomd. Hij liet mij alles van de kamer en de belangrijkste plekken in Setúbal zien. De kamer echt, prima, een goed bed met een keukentje, mooie badkamer, prima berghok voor mijn kleren(soort inloopkast) en en klein oventje en als klap op de vuurpijl, een mooi balkon. Nou nadat hij mij dat had laten zien zei hij nog dat er een andere Erasmus student was hier, dus ik was naar hem toegegaan en toen hebben we even gepraat, en wat blijkt nou. Hij gaat net als mij naar dezelfde afdeling van de school. Zelf komt hij in Turkije en is hij deze zomer naar Amsterdam geweest (smoking weed), toen ik hem vertelde dat ik uit Deventer kwam trok hij een raar gezicht. Natuurlijk snapte hij het niet, dat is algemeen bekend. Dus zoals gewoonlijk Amsterdam maar als uitgangspunt gekozen om het uit te leggen. Echt een gezellige jongen, nadat we hebben gepraat zijn we ook even naar de supermarkt gegaan. Hij wist natuurlijk waar deze zat en ik moest nog brood hebben en eten voor vanavond. Dan zou ik morgen wel de andere dingen halen nam ik mij voor.

Nou het was in ieder geval echt een hele leuke dag gisteren. Ik heb na het eten niet zoveel meer gedaan want ik was toch een beetje gek geworden van die vertraging, al mag ik ook niet klagen waar ik ben de aankomende 5 maanden. Ooja. Vandaag.

Ik heb dus vanochtend toen ik wakker werd eerst alles netjes ingericht en de koffers helemaal uitgepakt. Ik was al vroeg wakker want ze zijn hiernaast aan het verbouwen of iets dergelijks. Maargoed, het ontbijt was brood met een eitje, jam en chocopasta natuurlijk. Prima ontbijt om op te kunnen leven vind ik. Daarna ben ik maar even de rest van alle boodschappen gaan doen waarbij je eigenlijk geen verschil merkt in prijzen als bij een Jumbo bijvoorbeeld. Even later heb ik de turk gevraagd of hij samen wou eten, maar hij wou liever alleen eten. Nouja okee, ik had kip met rijst gehaald en groentes, lekker makkelijk, daar houden we van met eten. Toch was ik dus vanmiddag ook wel erg nieuwsgierig naar de stad zelf. Is het nou groot, klein, zijn er dingen dichtbij. Nou het blijkt, dat ik midden in het centrum zit dus alles zit vlakbij. Heer-lijk. Ondertussen dat ik liep zag ik vooral heel veel locals lopen, mensen die hier wonen, geweldig om te zien. Na wat winkeltjes in zijn geweest en de stad wat rondgelopen te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat het eigenlijk een grote action is met allemaal kleine winkels, niet zo duur maar ziet er allemaal prima uit. Dus dat is tot nu toe mijn dag, vanavond ga ik even een film kijken en ik hoop veel te kunnen vertellen de komenden weken.

Dit is dus wel de eerste keer dat ik dit uberhaupt doe, maar ik vind het prima gaan. Ik hoop dat ik jullie meer 'content' op jullie kunnen nemen van mijn verhaal en volg het gerust elke week. Ik probeer het elke zondag maar het kan zijn dat ik er soms niet aan toe kom en het een dag of 2 later komt ofzoiets.

Dank jullie wel voor het lezen, er staan nog een paar foto's (als ik dat voor elkaar krijg) hieronder.

Até a próxima!

IMG20190904134437IMG20190904161701IMG-20190905-WA0081IMG-20190905-WA0079IMG-20190905-WA0067

1. J.a timmer:
    5 september 2019
    Super leuk Martijn zo blijven we gezellig op de hoogte daar in portugal
  2. Silvia Visser:
    6 september 2019
    Leuk verhaal. Inderdaad zo blijven we op de hoogte 👍
  3. Ingrid Franken:
    9 september 2019
    Leuk verhaal. Leuk om jou zo te volgen.