Internationale roots

8 september 2019 - Setúbal, Portugal

Bom Dia!!

Ja zo zeg je goedendag in het Portugees ;p. De eerste, nou halve week, zit er vandaag op. Ik had nooit gedacht dat  deze zo leuk zou zijn. Hieronder kan je het lezen!

Wat een leuke week. Na de eerste twee dagen, wat in de vorige blog staat, ben ik vanaf vrijdag een soort van gaan socializen. Het scheelt dat Andaç, de jongen die op de andere kamer woont, ook alleen naar Setúbal is vertrokken. Na wat gepraat te hebben had hij de vraag of ik al in een app groep zat. Aangezien ik daar niets van wist hebben we er even voor gezorgd dat ik ook daar in kwam. Wat bleek nou, er zijn echt veel meer Nederlanders en belgen dan ik had verwacht!! Ik denk een stuk of 10 in totaal, dus dat scheelt wel, dan kan ik in ieder geval de eigen taal spreken tegen hen.

Vrijdag had ik dus toevallig gezien dat er hier in de buurt een race was met auto's, 6 t/m 8 september. S'middags om 15:00 was er dan een techniek check en stonden ze opgesteld op een parkeerplaats en om 21:30 zouden ze gaan rijden naar de plek waar ze de volgende dag gaan starten, in Arrábida Natural Park. Echt die auto's, pooh, jaa dat was mooi. Terwijl wij aan het kijken waren naar de auto's, had de Erasmus groep al geappt dat ze wat wouden drinken op s'avond bij een terras en wie weet daarna naar een club te gaan. Gewoon voor de gezelligheid en om iedereen te leren kennen.

Nou in de avond zijn we dus richting dezelfde parkeerplaats gegaan van de auto's. Ze zouden om half 10 vertrekken. Nou 1 ding, dat geluid. Man man man, je moet er niet naast staan want knetteren wat het doet. Keihard rijden ze 1 voor 1 weg. Eerst krijgen ze in het Portugees ene introductie en daarna gingen ze weg. Je had er coureurs bij die langzaam wegreden, maar er waren ook coureurs die natuurlijk extra hard gas gaven. Die geur van rubber en uitlaatgassen en geluid wat er uit komt. Ge-wel-dig, hieronder staan wel wat foto's voor de autoliefhebbers. De merken gaan van Fiat Punto tot en Porsche 911, echt ongelofelijk vet was het. Een leuk eerste event om mee te maken!!

Dan. We zijn daarna samen naar het terras gegaan, welke we met de groep hadden afgesproken. Nou waren er al een aantal studenten, we stelden elkaar voor en hups, opeens hoorde ik Nederlands. Wat bleek nou, het waren de belgen van de Erasmus dit jaar. Nouja en toen hebben we gesprekken gehad, gelachen en kwamen de andere Nederlanders. Het rare is dat geen enkele  Nederlander wist waar Enschede ligt, Deventer ook niet. Jammer als je dan hoort dat Enschede dan Gelderland is hahaha! Maargoed toen we een tijdje op het terras zaten werd de rij bij de bar ook steeds langer, niet echt heel chill, omdat we wat wouden drinken. Nou, toen zijn we maar naar club 'Twelve' gegaan. Prima ruimte met echte Portugese muziek. Toen zijn we drinken gaan halen, dus Andaç en ik haalden bier. Nou, beide hebben we daarna direct wat anders genomen. Het was echt smerig, nog erger dan bier uit de bodem van het vat (zoals met piekuur). Je betaalde er  maar 1 euro voor, maar dan moet het wel te drinken zijn natuurljik. Ja en toen ging de avond voorbij, leuke gesprekken gevoerd, iedereen een beetje leren kennen en goed gefeest.

De dag erna zouden we met de groep, de belgen met 2 italianen en Adnaç en ik, naar het strand gaan. Nou heerlijk zo lekker even die strandlucht op een day after. Even goed uitrusten want we gingen s'avonds weer uit bij club 'twelve'. Wat een gekken zijn die belgen ook, echt soms niet te verstaan en wat jullie wel moeten weten. Ze zeggen in plaats van lopen, stappen. Ja dat was echt een verassing voor mij! En zo heb je nog een aantal woorden die echt heel anders zijn dan onze woordenschat, heerlijk, genieten. Het lijkt wel erg langdradig moet ik zeggen of niet?? Gelukkig zijn de volgende zinnen wat minder typwerk :). We gingen namelijk s'avonds, nadat ik naar de Mac was geweest, wat indrinken aan het strand op een grasveldje. Daar kwamen we een twee poolse en één Duister tegen die dezelfde dag waren aangekomen. Die kunnen inderdaad flink drinken! Die avond was het minder leuk dan de avond ervoor, dat vond iedereen wel helaas, die heb je ook. Het indrinken was leuk maar club 'Twelve' was erg druk en je kon niet echt sociaal doen, omdat iedereen door elkaar heen liep. Dus vroeg naar huis rond half 4 (de dag ervoor was het 5 uur;p) en Andaç en ik liepen met twee belgen mee naar huis die schijnbaar 2 blokken verder bleken te wonen!! Heel grappig!!

Nou en vandaag, Ja niet veel gedaan. s'Middags even Formule 1 gekeken waar Max Verstappen prima heeft gereden vanaf de laatste plek naar ik dacht, achtste plek. De battle met Mercedes en Ferrari was wel het hoogtepunt!! Ik hoop ook dat het zo doorgaat, vijf maanden lang met hoogtepunten die dieptepunten soms een beetje kunnen vergeten!! Ik heb er zin in, vanaf morgen begint de eerste dag school waarin we Praktische dingen krijgen te horen over de lessen en het rooster en officiele kennismaking en dergelijke. Voor de rest van de week is dit het programma voor ons als Erasmus studenten:

Dinsdag: - Day Tour: Region Castles and Sesimbra Beach

woensdag: Day trip to Tróia (een eilandje tegenover Setúbal)

Donderdag: Aquatic Activities @Lagoa de Albufeira --> surfing/Stand up paddle/Kayaking

Vrijdag: International Sunset Party

Dus na volgende week, heb ik waarschijnlijk ook veel te vertellen. Ik hoop dat jullie het leuk vinden om te lezen!! Ik hoor het wel of er ook spelfouten in zitten enzo want verhalen typen. Niet mijn sterkste punt ;p. Wie weet kan dat verbeteren!!

Obrigado!! Tot volgende week!!

Voor meer foto's kan je naar de 'foto' pagina

IMG20190908172410IMG20190906223310IMG20190906222443P9060020IMG20190906222554

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Carla:
    9 september 2019
    Mooi dat er zoveel andere studenten zijn. En de auto's zijn super om te zien.
  2. Silvia Visser:
    9 september 2019
    Leuk verhaal en mooi dat je meer mensen hebt ontmoet