Het lijkt nog steeds 1 grote vakantie

22 september 2019 - Lisboa, Portugal

Ola tudo bem?

Even weer een update van de derde week!!

Het was de eerste officiële schoolweek. In totaal heb ik er voor gekozen om 7 vakken te kiezen om mij 30 punten die ik moet halen te bereiken, dus het worden lange dagen helaas. Vrijdags begon al goed en waren we vrij vanwege een internationale dag voor studenten uit Brazilië. Nou even terug naar maandag.

Vanaf zondag tot en met woensdag was Nelleke op bezoek, erg leuk dat ze even kwam voor een paar dagen. Zij had Lissabon nog niet gezien dus dat konden we mooi, samen met Setúbal combineren. Maandag had ik wel eerst gewoon les dus ging ik voor het eerst naar school. Nog wel met de trein want de fiets die ik had gehuurd had een zachte band die ik donderdag heb op laten pompen bij een fietsenmaker.

De lessen waren deze week wel iets korter omdat het vaak introductielessen waren dus dat was wel heel fijn. Het enige wat mij echt opviel aan de lessen is dat de Nederlanders heel luidruchtig in de klas zijn en de Portugese leraren erg langdradig en geduldig zijn met een verhaal vertellen. Ja, op een gegeven moment stoorde iedereen zich daar wel een beetje aan. Hierdoor was er echt geen concentratie of geen geduld meer in de Portugese les die s'avonds wordt gegeven. Zelf vind ik het wel een van de leukste lessen van de week. Alleen wel even weer wennen.

Dinsdag zijn Nelleke en ik voor mijn les om half 4 naar Lissabon gegaan. 30 Kilometer met de bus en je zit in een geweldig mooie stad. De mooie kleuren, de zon die erbij komt, de terrasjes waar je bij kan zitten. Prima om de dag door te brengen. In de foto's is is wel te zien hoe mooi het is!! Echte aanrader ;p. Toen het middag was ben ik weer naar Setúbal gegaan want ik moest naar school. Nelleke is toen in Lissabon blijven overnachten zodat zij daar nog even wat kon blijven rondkijken en lopen. Die dag erna zou ze namelijk weer vertrekken. Dus toen na de les ben ik naar Lissabon gegaan en zijn we naar de stad geweest en vertrok zij weer om half 6 met het vliegtuig terug naar Nederland. Was wel even gezellig dat je er was!!

In de avond hebben Andac en ik samen met Sven, Luna, Marie en Kinga (Erasmusgenoten) een soort wekelijks internationaal diner bedacht waar we dan elke week iets gaan eten van het land zelf. Nou ik was aan de beurt, dus ik heb broccoli met aardappels en hamburgers gemaakt. We geven daar ook anoniem cijfers aan elke week en diegene mag het niet zien. Een soort van 'ik kom bij je eten'. Zo hebben we dus elke week een diner uit een ander land op woensdag of donderdag. De aankomende week is Sven, uit Duitsland, aan de beurt dus we zijn benieuwd.

Nou en donderdag was het weer een na de les een studentenavond eerst op het terras en toen in 'Twelve' de dance-club wat ook weer ontzettend gezellig was en je eigenlijk met iedereen weer in contact komt. Die vrijdag erna hebben we in de avond een meet-up academic diner gehad zoals dat heet. Dit was bij een vis restaurant en alle Erasmus studenten, maar ook Portugezen van de academie die al langer op school zaten, konden zich hiervoor aanmelden. De vis was heerlijk, met wat vlees en patat erbij en kannen vol met bier en Sangria. Ja, gelukkig stopte dat op tijd voor een aantal want die Poolse of Tsjchen zijn soms niet te stoppen als het om alcohol gaat hahaha.

Zaterdag heb ik zelf even rustig aan gedaan met de kwalificatie van de F1 kijken en vandaag de race gekeken. Ook heb ik met wat andere Nederlanders naar een Voetbalwedstrijd gekeken. Vitória FC (Setúbal) VS Portimonense. Eindstand 0-0. Het mooie was dat wij met het kopen van kaarten in het uitvak geplaatst zijn. Maar dat gaf wel de meeste sfeer!!

Volgende week ben ik benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren. Ik ga morgen in ieder geval duimen voor Anouk haar praktijk examen van de auto ( boa sorte!!) en dan dinsdag mijn verjaardag. 22 Pff, Het gaat hard he. Zowel de jaren als de weken hier. Ik weet niet zeker of ik volgende week wat gaat posten. Ligt er aan hoeveel ik te vertellen heb! Dankjewel voor het lezen in ieder geval!! :D

Até breve!!

IMG-20190922-WA0007IMG-20190918-WA0031IMG20190922174246IMG20190922191452IMG20190919225452IMG20190920181248IMG20190917134008IMG20190917123547IMG20190917122507

1. Alie Heideveld:
    23 september 2019
    Je begint al aardig wat Portugees te schrijven
    Weer een mooi verhaal bedankt
    Liefs je omaxxx
  2. Silvia Visser: