Tripjes op erasmus

11 november 2019 - Haven van Valencia, Spanje

Holá,

Jaja dat is Spaans. Ik ben namelijk nog heel even in Spanje. In het vliegtuig klaar om op te stijgen naar Lissabon. De afgelopen 2 weken waren geweldig zowel in Portugal als hier. Ik ben namelijk vorig weekend van donderdag tot en met zondag met 3 anderen naar Porto geweest. Helaas viel het weer wat tegen maar dat betekende niet dat het geweldig was.

Porto is echt een mooie stad. Heel veel oude gebouwen en een hele andere stijl dan in Lissabon. Donderdagochtend gingen we daarheen zodat we de hele vrijdag hadden om porto te bezoeken. Het scheelde want alles was lopend te zien, het lag allemaal vrij dicht bij elkaar. We hebben die dag heel veel dus al gezien, de beroemde brug in Porto, mooie pleinen, het grote station en een mooi uitzicht over de stad. Die zaterdag daarna zijn we naar de tuinen van het paleis Gaia gegaan. Jammer genoeg waren al veel bloemen uitgebloeid, maar het zal je tuin maar zijn! Mooie dingen gezien daar. Daarna hebben we een bibliotheek bezocht. Niet zomaar eentje want dit was de bieb waar J.K. Rowling haar inspiratie vandaan haalde voor de Harry Potter boeken. Een ronde trap met versieringen door heel de bieb. In de foto’s is dat wel te zien. Heel veel drukte maar de bieb was erg mooi om te zien!
 Toen hebben we ook besloten om de typische FADO muziek te ervaren. Dit werd gezongen door een mevrouw met een hele lage stem. Zij werd weer begeleid door 2 mannen met een gitaar. Het was heel typisch en weer een ervaring van de cultuur rijker. Daarna hebben we wat gegeten langs het water wat naast de stad stroomt met aan de overkant Gaia waar wij later dat weekend de Port geproefd. Toen werd het langzamerhand avond en dat ziet er gaaf uit zeg! Al die lichtjes, dat is echt genieten. De foto’s zeggen veel meer dan wat ik te vertellen heb.
Die zondag hebben we ook nuttig besteed! In de middag na de brunch zijn we op weg gegaan naar de port proeverijen. Hier hebben we dan ook port geproefd + een tour gehad waar ik wel weer wat wijzer ben geworden van Port wijn. Het schijnt dus een aantal soorten te hebben, wit en rood. 10-20-30 en 40 jaar en oudere port. En dan heb je de ultieme port: Vintage, dat krijgt de naam vintage als het port van hele hoge kwaliteit is dat jaar. En natuurlijk hebben we dat allemaal even geproefd? Niet dronken want we gingen nog naar paleis de bolsa waar heel veel belangrijke mensen kwamen en nog steeds komen. Prachtig bladgoud overal en overal versiering.
En die zondag gingen we weer naar huis. Nog wat port gedronken. Ik merkte dat ik er best dan van ben. En toen weer 4,5 uur met de bus terug en een paar dagen school gehad. Want daarna kwam Valencia aan bod.

Ja ik was dit weekend in Valencia om klasgenoten te bezoeken die ook Erasmus doen hier. Nou Valencia, verbluffend. Ik kon het mij niet voorstellen dat het zo mooi was. Overal, in elk gebouw, elke lantaarn, elk bankje. Zit versiering. Ik verbleef in het appartement van mijn klasgenoten lynn en Naomi. Het heeft wel zijn voordelen, ze hadden een bed al klaar, en elke ochtend een ontbijtje. Nou heerlijk. Donderdag tot en met nu verbleef ik daar. Ook echt mooie dingen gezien. Eerste keer weer sinds weken dat ik op de fiets zat. Gelukkig waren de wegen goed gemaakt voor fietsers en kon je overal met de fiets bereiken. Een echte aanrader is het in ieder geval! Zeker voor een stedentrip;). Het was wel mooi te zien om het moderneen het oude stuk te zien. Een heel verschil natuurlijk. Dit werd normaal ook altijd gescheiden met een rivier om Valencia heen. Maar deze rivier hebben ze door overstromingen drooggelegd en een heel groot park van gemaakt. Echt veel natuur en groen. Ook de markthal daar was echt heel mooi, zo oud en de hele stad heeft zoveel karakter, niks saais gezien eigenlijk. Zaterdags zag ik Jelle en Lars uit mijn klas ook eindelijk. En gingen we het uitgaansleven beleven met z’n allen. Wel echt weer leuk om hun te zien na zoveel maanden. Aangezien we elkaar voor de zomer als laatst gezien hebben.

Ja een echte 2 weken om niet te vergeten. Het mooie is nu ook dat jorick donderdag komt, dus dat wordt ook supergezellig en leuk! Nou ik rond deze blog voor deze week maar af. Veel te lange tekst. Ik vlieg ondertussen ook alweer 3 kwartier. Beetje turbulentie maar het gaat goed! Ik houd jullie op de hoogte de komende weken! En vergeet de foto’s niet te bekijken :)

Adeus!

1. Alie Heideveld:
    11 november 2019
    Mooi Martijn dat je genoten heb
    En dat Jorick komt kunnen jullie even bij kletsen
  2. Ariena:
    25 november 2019
    Hoi je foto's bekeken. Wat heb je veel moois gezien. En dat heerlijke weer. Leuk hoor ook met zo'n groep . Leuk dat je broer komt.
    Martijn succes daar. Gr